CREATIEVE (TRAUMA) BEGELEIDING
Op de basisschool waar ik als Remedial Teacher werk, werk ik vaak met kinderen die veel hebben meegemaakt. Kinderen uit oorlogsgebieden, kinderen met ouders die een vecht scheiding hebben doorgemaakt, kinderen die zorgen hebben en ga zo maar door. Niet alle kinderen ontwikkelen een trauma als ze iets ernstigs hebben meegemaakt, maar het is altijd goed om deze kinderen zorgvuldig te blijven volgen en ze een zo veilig mogelijke omgeving te bieden.
De kinderen die wel trauma ontwikkelen kunnen dit vaak lastig uiten, bij traumatische gebeurtenissen gaan de hersenen in freeze, fight, flight, fawn modus en is taal niet altijd even goed bereikbaar.
Ik werk heel graag met prentenboeken, de verhalen raken iets heel diep in mijn binnenste. Met die prentenboeken ga ik vervolgens creatief aan de slag met de leerling.
Door middel van creativiteit en daarna praten over je tekening of werkstuk, komen er onbewuste stukken boven. Het zijn stukken die gevoelt en gehoort willen worden. Vervolgens gaan we aan de slag met veranderen van het oude en verankeren we nieuwe gedachtes en nieuw gedrag. Dan is het is tijd om te vieren, dat we hard gewerkt hebben en nieuwe inzichten hebben opgedaan.