CREATIEVE (TRAUMA) BEGELEIDING

Een manier om kinderen heftige emoties en ervaringen te laten verwerken op een creatieve manier.

Op de basisschool waar ik als Remedial Teacher werk kom ik aardig wat kinderen tegen die veel hebben meegemaakt. Kinderen uit oorlogsgebieden, kinderen met ouders die een vecht scheiding hebben doorgemaakt, kinderen waarbij thuis veel zorgen zijn en ga zo maar door. Niet alle kinderen ontwikkelen een trauma als ze iets ernstigs hebben meegemaakt, maar het is altijd goed om deze kinderen zorgvuldig te blijven volgen en ze een veilig mogelijke omgeving te bieden.

De kinderen die wel trauma ontwikkelen kunnen dit vaak lastig uiten, bij traumatische gebeurtenissen gaan de hersenen in freeze, fight, flight, fawn modus en is taal niet altijd even goed bereikbaar.

Door middel van creativiteit en praten door middel van je creatie komen er vaak onbewuste stukken boven, die gevoeld mogen worden.

Hieronder zie je hoe ik samen met mijn leerlingen emoties aan het verkennen ben aan de hand van het prentenboek: Het kleurenmonster van Anna Llenas . Ik bespreek met kinderen dat alle emoties er mogen zijn en dat ze allemaal waardevol zijn. We hoeven ze niet weg te stoppen. Ik heb aan iedere emotie een speciale tekentechniek gekoppeld.

Het gele kleurenmonster hebben we versierd door met gele wasco zonnetjes en sterretjes op zijn lijf te tekenen. Daarna hebben we de rest van zijn lijf ingekleurd met verdunde gele plakkaatverf.

Boos is kloddertjes verdunde verf op het papier druppelen en uitblazen met een rietje. Boosheid is ook niet netjes, het komt er zomaar uit.

Verdriet is waterig, het kan ze zo laten overstromen. Vul een potje met wat bellenblaassop en blauwe (vloeibare) waterverf, eventueel in verschillende kleuren. Blaas bellen in het potje, laat ze net boven het potje uitkomen. Leg je blauwe kleurenmonster voorzichtig bovenop de bellen en laat het even drogen. Als het droog is kun je nog een paar keer bellen op het papier 'stempelen'. Je kunt je bellen ook met het rietje naar het papier brengen. Laat de bellen uit zichzelf opdrogen, dan krijg je het mooiste resultaat.

Voor het zwarte kleurenmonster hebben we zwarte, grijze en witte wasco gebruikt. Daarmee hebben we enge dingen op het lijf getekend en de rest van het lijf ingekleurd.

Het groene kleurenmonster is met aquarel kleurpotlood ingekleurd en vervolgens met water uitgewreven.

Het roze kleurenmonster hebben we met roze pastelkrijt ingekleurd. Ik heb hierbij de nadruk gelegd op: lief zijn voor jezelf. 

Toen alle kleurenmonsters klaar waren hebben we ze uitgeknipt en in een boekje geplakt. In dat boekje hebben de leerlingen per emotie tips voor zichzelf op geschreven.


Mijn leerlingen (en ik) hebben genoten van deze lessen. Tijdens het werken aan de kunstwerken hebben we steeds ook over de emotie gesproken. Wat doet het met je, waar voel je het in je lichaam, wat doe als je je zo voelt? 

 

 

Teken op  de kaft van het boekje je eigen kleurenmonster dat in de war is.